35 JAAR Betrouwbaar. Innovatief. Betrokken.

Het ziekenhuis bij de zieke thuis

Erwin Schmitz, Accountmanager Zorg

Blog

De vorige keer vroeg ik naar de ervaringen met videoconferencing voor medische overdrachten tussen artsen. Bij dat soort videoconferencing ligt de focus op kennisdeling en samenwerken. In mijn werk merk ik dat videoconferencing op die manier gebruikt, een steeds groter aandeel krijgt in het zorglandschap. En dat is niet zo verwonderlijk afgaande op de vele fusies en samenwerkingsverbanden tussen ziekenhuizen. Minder vaak wordt deze techniek ingezet voor zorg op afstand. Bij de patiënt thuis. Terwijl videoconferencing ook daar een meerwaarde kan hebben. Zowel voor de behandelend arts als voor de patiënt. Waarom gebeurt dit dan toch nog zo weinig? Zijn er misschien (te) veel uitdagingen?

ziekenhuis-bij-de-zieke-thuis

Specialistische zorg verspreid over Nederland

Neem nou mijn opa van 85. Het afgelopen jaar is bij hem Alzheimer geconstateerd. Een ziekte met een grillig verloop die ook moeilijk te behandelen is. Pijnlijk ook, omdat mijn opa zich soms zo bewust is van dit feit en hij daar frustraties over ervaart. Samen met mijn oma bezoekt hij nu geregeld specialisten in de hoop zijn kansen zo gunstig mogelijk te beïnvloeden. Die specialisten werken verspreid door Nederland, bij 1 van de 4 Alzheimercentra. En zo reizen mijn opa en oma vanuit hun woonplaats Vught (Brabant) naar specialisten in Maastricht en Nijmegen. Best een belasting voor een bejaard echtpaar van 80+. En dan kunnen mijn opa en oma nog terugvallen op mantelzorg die hen met de auto brengt naar de afspraken.

Waarom zet technologische vooruitgang thuis niet door?

Hoe eenvoudig zou het voor hen zijn als zij vanuit hun woonplaats het consult of de controleafspraak met de specialist konden hebben? Met de huidige technologische mogelijkheden is dat eenvoudig te realiseren. De hindernis die genomen moet worden lijkt eerder te liggen bij vertrouwen in de veiligheid ervan. Of zijn er andere redenen waarom technologie voor zorg vanuit huis achterblijft bij de technologische vooruitgang in het ziekenhuis? Als altijd geef ik ook bij dit blog de praktijk graag het laatste woord en ben je van harte uitgenodigd jouw ervaringen hier achter te laten.

Meer weten?

Bel of mail Erwin, hij kan je meer vertellen

Fill 1 +31 (0)346 259 259